Rower

Jak jeździć na rowerze pod górkę?

W kolejnych wierszach przeczytasz, jak jeździć na rowerze pod górkę. Nauczysz się, jak najłatwiej radzić sobie z podjazdami na rowerze. Dowiesz się jak efektywnie pedałować, ale także jak zapobiegać kontuzjom i przepracowaniu mięśni.

Jak jeździć na rowerze pod górkę

Pierwszym krokiem w jeździe pod górę jest prawidłowe ustawienie roweru. Najważniejszym ustawieniem dla wygodnego i efektywnego pedałowania jest wysokość siodełka. Poprzez prawidłowe ustawienie wysokości siodełka zapobiegniesz bólom kolan, kręgosłupa, a także zwiększysz swoją ogólną wydajność.

Pokażemy Ci stary sprawdzony trik, jak wyregulować siodełko, by łatwiej było podjechać pod górę.

Jak wyregulować siodełko w rowerze?

Przed regulacją wysokości siodełka możesz również dostosować kąt i odległość siodełka od kierownicy w zależności od tego, jak jest dla Ciebie bardziej komfortowo. Załóż do tego buty, w których jeździsz na rowerze.

jeździć rowerem pod góręNajlepiej najpierw wypróbować wysokość siodełka bez jazdy. Oprzyj jedną stronę kierownicy o ścianę, naciśnij hamulce, połóż stopę na przednim pedale i powoli usiądź. To powinno być bardzo łatwe, ale możesz ewentualnie spróbować mieć kogoś, kto potrzyma kierownicę lub po prostu spróbować podczas jazdy.

Umieść pedały jednym skierowanym w dół, a drugim w górę, przy czym dolny powinien być jak najdalej od Twojego ciała (stawu biodrowego). Umieść piętę dokładnie na środku pedału (na knadze).

Jeśli siodło jest w prawidłowej pozycji, w tym momencie noga powinna być wysunięta bez przechylania miednicy na jedną stronę.

Gdy następnie przesuniesz stopę na pedale do właściwej pozycji jazdy, noga będzie lekko zgięta w kolanie, co wskazuje na prawidłowe ustawienie siodełka.

Regulacja zawieszenia roweru

Kolejnym trikiem na lepsze osiągi na wzniesieniach jest zablokowanie zawieszenia. Wiele dzisiejszych rowerów posiada na kierownicy dźwignię, która pozwala na szybkie zablokowanie zawieszenia podczas jazdy. Jeśli nie, wiele amortyzatorów i widelców ma na sobie małą dźwignię do blokowania zawieszenia. Pomoże Ci to również spowolnić „rebound”, czyli po angielsku szybkość odbicia widelca.

Blokując zawieszenie osiągasz to, że podczas pedałowania Twoja energia nie „tonie” w dół, gdzie jest pochłaniana przez zawieszenie. Ustawiając rower twardo, Twoja energia pójdzie w kierunku, w którym powinna iść, czyli do przodu.

wspinaczka na rowerze i jak jeździć na rowerze pod górę

Jazda na rowerze w pozycji siedzącej

Siedząc podczas podjazdu, należy dostosować się do kąta nachylenia wzniesienia. Jeśli jest to strome wzniesienie, należy przesunąć się do przodu na siedzeniu i ogólnie położyć większy ciężar na przednim kole, aby zapobiec jego uniesieniu.

Twoja górna część ciała powinna pozostać rozluźniona, ale bez większych ruchów. Dzięki temu najwięcej energii wykorzystasz za pomocą nóg.

Sztuczką na zrelaksowaną górną część ciała jest rozluźnienie swoich ramion tak, aby po prostu opierały się luźno na kierownicy. Dzięki temu automatycznie przesuniesz ciężar ciała do przodu i rozluźnisz górną część ciała.

Im bardziej stroma wspinaczka, tym bardziej powinieneś być pochylony do przodu podczas sesji, ale prawdopodobnie pochylisz się do przodu automatycznie, nawet nie myśląc o tym. Jeśli nachylenie podjazdu jest zbyt duże, lepiej jest stanąć na pedałach.

wsiąść na rower

Jazda rowerem na stojąco

Podczas jazdy pod górę na stojąco, rower automatycznie przechyla się z boku na bok, aby ułatwić pedałowanie. Nie można jednak przesadzić, bo zaczniemy zbyt mocno ciągnąć rękami. Należy trzymać głowę w górze i patrzeć do przodu.

Jeśli nie radzisz sobie już z jazdą rowerem pod górę, możesz zastosować pewien „psychologiczny trik”. Podczas ostrej jazdy nie będziesz skupiał się na długiej drodze przed sobą, a jedynie na bliskiej odległości, czyli na terenie przed Tobą.

Bądź jednak bardzo ostrożny i nie używaj go na drogach, po których jeżdżą samochody lub na nieznanych drogach, gdzie możesz przegapić swój skręt.

Ponadto, podobnie jak podczas jazdy w pozycji siedzącej, im bardziej strome wzniesienie, tym bardziej pochylisz się do przodu.

Podwyższenie terenu

Nachylenie i pozycja ciała podczas podjazdu zależą również od nawierzchni toru jazdy. Jeśli jeździsz po śliskim terenie, takim jak błoto lub żwir, nie będzie dobrym pomysłem przeniesienie zbyt dużego ciężaru na przednie koło, ponieważ tylne koło zacznie się ślizgać.

Należy również unikać pedałowania z uderzeniem, natomiast preferować płynny ruch pedałów, podczas jazdy z wyższymi prędkościami bezwładnościowymi.

Możesz również rozważyć, jak bardzo regulujesz blokadę zawieszenia podczas jazdy po nierównym terenie, takim jak skały i korzenie.

Miękki widelec i amortyzator mogą pomóc w pokonaniu tych przeszkód. Wszystkie te czynniki zależą w dużej mierze od Twojego stylu jazdy, a także od rodzaju i geometrii roweru.

Żywienie i nawodnienie przed jazdą na rowerze

jazda pod górkęTwoja wydajność na podjeździe zależy w dużej mierze od diety przed jazdą. Dobrze jest zjeść coś lekkiego i energetycznego, co napędzi Cię do przodu. Koniecznie pomiń napoje energetyczne, dużo lepszym wyborem jest napój izotoniczny.

Złożoność diety zależy od tego, na jakim poziomie profesjonalizmu jesteś, możesz nawet poprosić dietetyka o dopasowanie diety dla Ciebie.

Jeśli jesteś tylko okazjonalnym kolarzem-hobbystą, doskonale poradzisz sobie po zjedzeniu posiłku jakiś czas przed jazdą, dodatkowo weź ze sobą banana i butelkę wody.

Pamiętaj również, aby nie lekceważyć nawodnienia, ponieważ Twój organizm zużyje dużo płynów na podjazdach. Istnieje wiele przykładów urazów, w których odwodniony kolarz odpadł zjeżdżając z górki i poważnie się zranił.

Ogólne wskazówki dotyczące jazdy pod górę

Podjazdy mogą być bardzo trudne i nie należy iść do granic wytrzymałości. Prawdopodobnie jest jeszcze droga w dół, do której również potrzebna jest siła, aby ją bezpiecznie przejechać.

Nie ma absolutnie żadnego wstydu w pchaniu roweru pod górę, to o wiele lepsze niż przeciążenie mięśnia, które może na długi czas całkowicie wykluczyć z jazdy.

Pchanie roweru pod górę

Jeśli chodzi o technikę, to głównie chodzi o stosowanie się do wszystkich rad, ale także o ustalenie, co działa dla Ciebie.

Im więcej podjazdów i im częściej będziesz jeździł pod górę, tym łatwiej będzie Ci to przychodziło i będziesz czerpał z tego coraz większą przyjemność. Również Twoja technika z każdym kilometrem będzie coraz lepsza.

Ciekawe jest też śledzenie swoich postępów w aplikacjach mobilnych czy na prędkościomierzach. Ale przede wszystkim na dwóch kółkach liczy się zabawa i doświadczenie, a dzięki tym dwóm rzeczom każdy podjazd będzie wyzwaniem, które będziesz chciał podjąć.

Podobné články

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.

Back to top button