Rower

Jak kupić używany rower?

Na co zwrócić uwagę, jeśli chcemy kupić używany rower? Rowery są bardzo popularnym przedmiotem na bazarach. Jest to bardzo ryzykowne, bo możesz trafić na bardzo dobry rower w dobrej cenie albo na bardzo zły rower, na którego naprawy stracisz później mnóstwo pieniędzy. Jeśli jesteś bardzo sprytny, możesz nawet zarabiać na życie kupując, naprawiając i sprzedając. Dlatego w tym artykule damy Ci kilka wskazówek, jak kupić używany rower na rynku wtórnym.

Jak kupić używany rower

Porady dotyczące zakupu używanego roweru

Główną zasadą przy zakupie roweru z rynku wtórnego jest posiadanie jak największej ilości informacji na jego temat. Im więcej masz informacji, tym łatwiej będzie oszacować prawdziwą wartość roweru.

Ile lat ma używany rower?

Po pierwsze, upewnij się, że sprzedawca nie kłamie na temat rzeczywistego roku produkcji ramy. Porównaj szczegóły i grafikę stelaża ze zdjęciami w internecie. Ewentualnie można poprosić o numer seryjny ramy i zweryfikować go kontaktując się bezpośrednio z producentem.

Zapytaj, ilu poprzednich właścicieli jeździło na rowerze lub w jakim stanie kupił go obecny właściciel. Najlepiej, jeśli będziesz drugim właścicielem roweru.

Przejdź przez wszystkie najdroższe elementy ze sprzedawcą i zapytaj, jak były one utrzymywane, a także, czy są oryginalne lub zastąpione. Trudno powiedzieć, czy lepiej mieć oryginalne, czy wymienione podzespoły, ale pamiętaj, by sprawdzić w internecie rzeczywistą cenę sprzedaży.

Ogólne zasady dotyczące zakupu używanego roweru na bazarze

Dobrą stroną kupowania rowerów na bazarze jest to, że trzeba zwrócić uwagę na mniej więcej te same rzeczy we wszystkich kategoriach rowerów. Są tylko bardzo małe różnice, na które trzeba uważać.

Jeśli chcemy kupić rower szosowy, dobrze byłoby sprawdzić jego prawdziwą wagę, gdyż w tej kategorii liczy się każdy gram. Rower szosowy powinien mieć ramę pozbawioną otarć, nie powinien też mieć za sobą poważnego wypadku, gdyż ramy te są bardziej kruche.

Jak kupić rower górski na bazarze

Jeśli chcesz kupić rower górski, pamiętaj, aby poświęcić dużo czasu na sprawdzenie ramy i zawieszenia, ponieważ są to najbardziej obciążone i najdroższe części.

Jeśli kupujesz rower dla kobiet – tzw. damkę, jeszcze ważniejsze jest, aby przed zakupem odpowiednio go wypróbować, tak aby jazda na nim była dla Ciebie komfortowa. Również wsiadanie na rower dla kobiet nie powinno być trudne.

Im droższe komponenty w kupowanym rowerze, tym w lepszym stanie powinny być – po to kupujesz właśnie ten rower z tymi częściami. O wiele lepiej mieć tanią i sprawną przerzutkę niż bardzo drogą i pogiętą.

Negocjowanie ceny używanych rowerów na bazarze

Co do negocjacji ceny, to powinieneś negocjować cenę, jeśli znajdziesz błędy, które nie były opisane w ogłoszeniu. Ale co do zasady, nie próbuj oszukać sprzedawcy (a także nie daj się oszukać).

Z każdym rozsądnym sprzedawcą będziecie mogli porozmawiać o cenie i spokojnie wymienić argumenty, aby dojść do porozumienia, w którym obie strony będą zadowolone.

Jeśli sprzedawca przychodzi z brudnym rowerem, to wcale nie jest to dobry znak! Oznacza to, że rower nie był odpowiednio pielęgnowany, co może świadczyć o poważnych problemach.

Przeczytaj też artykuł o tym, jak czyścić rower.

zakup używanego roweru

Na co zwrócić uwagę przy zakupie używanego roweru?

W tym dziale posegregowaliśmy dla Ciebie części rowerowe od najdroższych i najważniejszych do najtańszych.

Dzięki temu będziesz wiedział kiedy unikać zakupu, ale też kiedy nie zniechęcać się do zakupu w przypadku uszkodzonych tanich podzespołów.

Najdroższe komponenty w rowerze

Kupując rower z bazaru lub online, zwróć szczególną uwagę na następujące elementy. Powinny być jak najbardziej funkcjonalne, bo ich wymiana będzie Cię kosztować sporo pieniędzy i czasu.

Sprawdzenie ramy roweru

W każdym rowerze sprawdź całkowicie ramę, aby upewnić się, że nie ma pęknięć.

Najczęstszymi miejscami, w których mogą być pęknięcia są spawy i spód rury dolnej (tej, która biegnie od kierownicy do pedałów), a także obszar pod pedałami. Błoto i kamienie lecą z przedniego koła w te miejsca, więc są one podatne na uszkodzenia.

Dobrym znakiem jest również, jeśli dętka posiada osłonę łańcucha w pobliżu, która zapobiega jego przetarciu. Jeśli w tym momencie rower jest mocno zniszczony, to prawdopodobnie właściciel nie wiedział jak o niego odpowiednio zadbać.

Drobne otarcia i zarysowania na ramie są trudne do uniknięcia. Nie powinno to być dużym problemem przy zakupie roweru z bazaru, ale jeśli rys jest dużo, można poprosić o niższą cenę.

Pod żadnym pozorem nie kupuj roweru, jeśli rama jest pęknięta, wgnieciona lub wygięta! Te uszkodzenia mogą być bardzo niebezpieczne podczas jazdy.

Bardzo trudno jest znaleźć pęknięcie na ramie karbonowej, więc starannie ręcznie i wizualnie przejrzyj całą ramę. Pęknięcie można rozpoznać np. po pęcherzykach na lakierze.

Ciężko stwierdzić czy rama jest wygięta czy nie. Aby się o tym przekonać, należy przejechać się rowerem po oględzinach. Jeśli jesteś w stanie normalnie jeździć na rowerze bez rąk, spróbuj to zrobić. Jeśli rama jest wygięta, to spowoduje, że bez trzymania będziesz się przechylał na jedną stronę.

Również w przypadku ram aluminiowych spróbuj podnieść i opuścić wspornik siodła, aby nie wbijał się w ramę.

Doskonałym znakiem dbania o rower jest to, że ma on na sobie folie ochronne. Mogą one nawet zapobiec otarciom, dzięki czemu rama używanego roweru będzie wyglądać jak nowa.

Kontrola zawieszenia w rowerze

Przede wszystkim należy upewnić się, że rura widelca nie jest przycięta zbyt krótko. Najlepiej, żeby wystawał odpowiednio ponad trzon, albo żeby pod trzonem było dużo podkładek. W takim przypadku masz miejsce na dostosowanie roweru, na którym jeździsz, do swojego wzrostu.

Tłoki widelca muszą być wolne od zarysowań, ładne i czyste – to jedna z głównych oznak dobrej pielęgnacji roweru.

Nie powinno być również szczeliny między tłokiem a uszczelką, może to spowodować bardzo poważne problemy wewnątrz widelca.

Zablokuj przedni hamulec i spróbuj potrząsnąć rowerem w przód i w tył. Ze względu na elastyczność materiałów, kierownica powinna się mało ruszać i wyginać. Ale jeśli czujesz wstrząsy w jedną i drugą stronę lub duży ruch, musisz sprawdzić, czy jest ruch w widelcu, hamulcu lub łożyskach. Ruch w widelcu to bardzo zły znak i należy wycofać się z zakupu.

Zapytaj też, w którym roku został wyprodukowany widelec i czy był serwisowany. Odnowienie może być nawet dobrym wyznacznikiem tego, że widelec będzie działał jak nowy, jeśli został wykonany profesjonalnie.

Przy okazji sprawdzania tylnego zawieszenia sprawdź też tłok i uszczelkę. Tutaj bardzo ważne jest również sprawdzenie tylnej konstrukcji i łożysk, dzięki którym tył ramy jest ruchomy.

Chwyć tylne koło i delikatnie potrząśnij nim ręką z boku na bok. Koło powinno poruszać się tylko lekko i elastycznie. Jeśli porusza się bardziej i czujesz nierówności, to wina będzie leżeć albo w piaście, szprysze, albo w łożyskach. Łożyska do ramy nie są łatwe do kupienia i będą Cię drogo kosztować.

Wsiądź na rower, stań na pedałach i mocno naciśnij zawieszenie ostrym ruchem w dół. Przetestuj kilka razy zawieszenie, czy chodzi płynnie, cicho i komfortowo. Sprawdź również, czy działają blokada i regulacja wstrząsów.

Ogólnie rzecz biorąc, zawieszenie powinno być w jak najlepszym stanie i nie należy kupować roweru z wadami w tych elementach. 

Używany rower z bazaru i olx

Kontrola kół w rowerze

Koła składają się z kilku droższych elementów – piast, obręczy i tarcz. Piasty i felgi powinny być w dobrym stanie, bo jeśli są uszkodzone, to przy ich wymianie również trzeba będzie zapłacić za nowe koło. Jeśli chodzi o tarcze hamulcowe, to można je łatwo wymienić.

Obróć rower w drugą stronę i kręć najpierw przednim, a potem tylnym kołem. Upewnij się, że wybijak jest wystarczająco dokręcony i że na kole nie ma cyfry osiem lub „jajka”. Jeśli koło ma małą cyfrę osiem i ciasny naciąg szprych, to można je jeszcze naprawić. Ale jeśli wybijak jest luźny, a koło idzie na boki więcej niż 3-5mm, to trzeba będzie wymienić koło. Tarcze hamulcowe powinny być pozbawione rys, odprysków i rdzy.

Jeśli kupujesz rower z hamulcami obręczowymi, obręcze powinny być całkowicie płaskie. Jeśli jest na nich lekkie wygięcie do wewnątrz lub na zewnątrz, to jest to spowodowane zużyciem i prawdopodobnie są bardzo stare.

Spróbuj pokręcić kołem i sprawdź piasty. Koła nie powinny się szybko zatrzymywać. I nie powinno być słychać grzechotania czy zgrzytania. Tylna piasta będzie oczywiście wydawać typowe odgłosy klikania.

Kontrola hamulców w rowerze

Jeśli rower ma hamulce hydrauliczne, należy zapytać właściciela, kiedy były one ostatnio odpowietrzane. Wszystkie hamulce powinny być łatwe do ściśnięcia i powinny szybko wracać na swoje miejsce.

Przejedź się rowerem i samodzielnie sprawdź, czy hamulce działają prawidłowo.

Jak sprawdzić napęd w rowerze

Pierwszym złym znakiem jest rozciągnięty łańcuch. Zmierz łańcuch za pomocą specjalnego narzędzia, suwmiarki lub linijki.

Wcześniej dowiedz się w internecie jakie są prawidłowe wymiary łańcucha. Wskaźnikiem rozciągniętego łańcucha w rowerze z bazaru są również nieregularnie szlifowane zęby na przedniej pile. Spróbuj chwycić łańcuch w dłonie i spróbuj go zgiąć w poziomie. W tym przypadku nie powinno być zbyt luźno.

Sam łańcuch nie jest aż tak drogi w wymianie, problem w tym, że zły łańcuch uszkodzi całą kasetę i przednią piłę, a tego tanio nie dostaniesz.

Przerzutkę można przetestować jeżdżąc na rowerze i testując wszystkie biegi po kolei. Szczególnie jeśli przerzutki są drogie, powinny iść łatwo i bardzo szybko.

Teleskopowy wspornik siodła

Jeśli Twój rower ma teleskopowy wspornik siodła, sprawdź uszczelnienie i czystość tłoka oraz czy rozmiar Ci odpowiada. Teleskopowe wsporniki siodła są dość kosztowne.

Spróbuj kilka razy po kolei wysuwać i chować, pamiętając, że prawdopodobnie nie będzie to najłatwiejsze. Najlepiej, jeśli spróbujesz tego podczas jazdy na rowerze.

Umiarkowanie drogie części do roweru z bazaru

Jeśli te elementy są uszkodzone, to od Ciebie zależy, czy kupisz taki rower. Nie są one jednak tak drogie i trudne do wymiany jak elementy z poprzedniej kategorii.

Zespół głowicy sprawdzasz tym samym testem co przedni widelec (zaciągnięcie przedniego hamulca i potrząsanie rowerem w przód i w tył). Podczas tego ruchu głowica roweru powinna być całkowicie sztywna, gdyż niewielki i zdecydowany ruch powinien pochodzić od widelca.

Przekręć maksymalnie kierownicę w jedną i drugą stronę, podczas wykonywania tej czynności powinna ona przejść płynnie i całkowicie bezgłośnie.

Sprawdź też, czy pedały są dobrze nasmarowane i nie są zbyt zużyte, zwłaszcza w przypadku drogich pedałów. Jeśli właściciel zadbał o pedały, to prawdopodobnie zadbał o cały rower.

Aby sprawdzić zespół środkowy roweru, chwyć gripy w obie ręce i przesuwaj je poziomo z boku na bok. W części środkowej nie powinno być żadnych ruchów, a podczas jazdy powinno być cicho i bez oporów.

Spróbuj wsiąść na rower i mocno przyspieszyć, a potem zobacz czy środkowa część wydaje jakieś dźwięki. Czasami może to być brud w części środkowej powodujący stukanie, ale w innych przypadkach mogą to być złe łożyska. Sprawdź również, czy na korbie nie ma otarć lub pęknięć.

rower z bazaru

Najtańsze komponenty

Uszkodzenia i zużycie tych elementów nie powinny zniechęcać do zakupu, ponieważ zużyją się one podczas normalnej jazdy każdego z nas i są tanie w wymianie.

Do tej kategorii zalicza się:

  • gripy
  • rury
  • opony i gumy do hamulców
  • klocki hamulcowe
  • siodło

Upewnij się również, że sztyca podsiodłowa jest wystarczająco długa i dostosuj rower do swojego wzrostu. Zakup nowego wspornika siodła (o ile nie jest teleskopowy) zazwyczaj nie jest drogą sprawą. Wymiana tych komponentów na nowe sprawi również, że rower, na którym jeździsz, będzie bardziej indywidualnie dopasowany dla Ciebie.

Czy masz więcej wskazówek, jak sprawdzić używany rower przed zakupem?

Zapraszam do podzielenia się nim z innymi w komentarzach poniżej…

Podobné články

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.

Back to top button