Rower

Jak wybrać światła rowerowe?

W tym artykule dowiesz się, jak wybrać światła rowerowe. Niezależnie od tego, czy jeździsz tylko po mieście, czy chcesz wybrać się na nocny wypad z przyjaciółmi, doradzimy Ci, jakie światła będą dla Ciebie najlepsze.

Jak wybrać światła rowerowe

Kryteria, według których należy wybierać oświetlenie rowerowe

Wybierz oświetlenie rowerowe według tych podstawowych kryteriów i swoich preferencji. Dla każdego kryterium zaproponujemy Ci przybliżone dane, którymi należy się kierować przy zakupie lamp.

Natężenie światła w lumenach

Pierwszym, głównym czynnikiem, na który należy zwrócić uwagę jest natężenie światła, które jest mierzone w lumenach.

Im więcej lumenów ma światło, tym mocniej będzie świecić.

Ilość lumenów wpływa również na cenę lampki, im więcej lumenów tym wyższa cena.

Czas pracy baterii

Kolejnym ważnym czynnikiem jest czas pracy na baterii. Nie musimy komplikować tego czynnika jednostkami, ponieważ producenci oświetlenia podają, ile godzin będzie świecić lampka.

To od Ciebie zależy, jaką żywotność światła preferujesz, co zależy od długości Twoich nocnych wycieczek. Zawsze jednak warto kupić lampkę o nieco większej wytrzymałości niż naprawdę potrzebujesz.

Kolejną rzeczą, którą powinieneś również ocenić, jest rodzaj baterii. To, czy wolisz latarki ołówkowe, czy specjalne zintegrowane baterie, zależy wyłącznie od Twoich preferencji.

Sposób i miejsce mocowania oświetlenia rowerowego

Kolejnym czynnikiem, według którego należy wybierać światła rowerowe, jest miejsce, w którym się znajdują i sposób ich montażu.

światło roweroweNajczęściej lampki umieszcza się na stojaku, który montuje się na kierownicy lub rurze siodła.

Ale są też np. bardzo małe i niedrogie lampki z gumową tuleją, które montujesz po prostu gdzie chcesz.

Innym rodzajem są lampki, które trzeba przymocować do błotników lub nawet do kasku.

Jak wybrać światła rowerowe odpowiednie dla siebie?

Najlepiej wybrać swoje światła w zależności od rodzaju wycieczek rowerowych, do których chcesz je wykorzystać. Biorąc to pod uwagę możesz również zdecydować, ile jesteś gotów zapłacić za światło i jak bardzo możesz ich potrzebować.

Światła do lekkiej jazdy rowerem po mieście

Jeśli potrzebujesz świateł tylko na krótkie dojazdy do pracy w mieście, na oświetlonych drogach, to w zupełności wystarczą podstawowe, małe lampki sygnalizacyjne.

Na oświetlonych ulicach, gdzie w nocy widać wyraźnie wszystko przed sobą, chodzi przede wszystkim o to, by być widocznym dla przejeżdżających kierowców. Wystarczy do tego jedno białe światło z przodu i jedno czerwone z tyłu.

Jeśli jeździsz po dobrze oświetlonych drogach, najlepiej ustaw światła rowerowe na tryb migający.

W takich przypadkach nie trzeba się martwić o ilość lumenów, tylko o żywotność baterii, a ta jest zależna od tego, jak długo planujemy jeździć na rowerze.

Najlepiej jednak zaopatrzyć się w przednią lampkę, która zapewni Ci również widoczność poza oświetloną drogą.

Jazda rowerem po nieoświetlonych drogach

W przypadku, gdy zamierzasz jeździć na rowerze po nieoświetlonych drogach, z pewnością przyda Ci się lampka o natężeniu światła od około 500 do 750 lumenów.

750 lumenów zagwarantuje Ci standardową widoczność i będzie wystarczające do jazdy na rowerze szosowym.

Zawsze trzeba też mieć lampkę z tyłu roweru, ale to nie zmienia się w żadnej kategorii, bo służy ona tylko do sygnalizacji. 

Nocne kolarstwo górskie

Ta kategoria jest bardzo szeroka ze względu na dużą różnorodność kolarstwa górskiego. Dlatego pokażemy dwa scenariusze, które opisują dolną i górną granicę świateł, których będziesz potrzebował.

Pierwszy scenariusz to klasyczna wycieczka rowerowa, podczas której nie jesteś pewien, czy zdążysz wrócić do domu po zapaleniu światła. Do lekkiej jazdy górskiej po leśnych i polnych drogach sprawdzi się lampka o mocy ponad 750 lumenów z przodu, a z tyłu lampka sygnalizacyjna.

Drugi scenariusz jest nieco bardziej ekstremalny. Niektórzy rowerzyści jeżdżą w nocy, a powodów jest wiele. Na przykład chcą jeździć po uczęszczanych szlakach turystycznych, a po zmroku jest bezpieczniej po części dlatego, że nie ma tam wędrowców. Chodzi również o samo doświadczenie; przejażdżki nocą z widokiem na oświetlone miasta są zazwyczaj niezapomniane.

Jazda nocą jest również preferowana przez osoby mieszkające w krajach tropikalnych, ponieważ w okresie letnim wieczory i noce to jedyne okazje do przyjemnej jazdy.

Do bardziej wymagającej jazdy nocą po górskich szlakach, zwłaszcza w dyscyplinach trailowych i enduro, potrzebne będą znacznie bardziej wymagające lampki.

Jeśli zależy Ci na profesjonalnej lampce przedniej, która sprawi, że będziesz błyszczeć niemal jak samochód, zalecamy natężenie światła na poziomie około 3000 lumenów. Będzie Cię to kosztowało sporo pieniędzy, ale zobaczysz wszystko jak w biały dzień.

światła do kolarstwa

Lampki te najczęściej oświetlają obiekty daleko i szeroko, ale kierują się tylko w jednym kierunku, ponieważ są zamontowane na Twojej kierownicy.

Z tego powodu bardzo dobrze jest mieć drugą lampkę na kasku, ponieważ będzie ona świecić dokładnie tam, gdzie obracasz głowę.

Nie zaleca się jednak noszenia wyłącznie lampki na kask, ponieważ lampki te oświetlają głównie małe, punktowe obszary.

Poza tym głowa podczas jazdy dość mocno się rusza i trudno utrzymać ją nieruchomo w miejscu, które chcemy oświetlić jadąc do przodu.

Bezpieczeństwo

Nigdy nie wybieraj się na nocne przejażdżki samotnie, ale jeśli to twoja jedyna opcja, przekaż komuś dokładną trasę, którą jedziesz.

Weź też zapasową lampkę, bo w razie upadku może się złamać.

Zapasowe światło ułatwi Ci podróż do domu. W najgorszym wypadku, gdy się zranisz, będziesz mógł zasygnalizować swoją lokalizację. Jeśli chodzi o bezpieczeństwo jazdy w świetle, to podczas jazdy po zmroku trzeba przestrzegać zasad bezpieczeństwa co najmniej dwa razy bardziej.

Można też w ciemności spotkać lub przepłoszyć np. leśne zwierzęta. Zachowaj ostrożność, zawsze przewiduj i pamiętaj o zabraniu telefonu komórkowego.

Jazda na rowerze w nocy

Jeśli jesteś doświadczonym kolarzem, pamiętaj, aby najpierw spróbować małych, łatwych tras w nocy. To zupełnie inne wrażenia z jazdy, a to jest przepis na nowe doświadczenia z paczką znajomych.

Czy masz jakieś własne sprawdzone światła rowerowe, których używasz lub jakieś wyjątkowe doświadczenia z nocną jazdą na łonie natury?

Podziel się radami z innymi w komentarzach pod artykułem.

Podobné články

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.

Back to top button