Jakie są typy rowerów?
W tym artykule dowiesz się, jakie są typy rowerów, ale także który z nich będzie najlepszy dla Ciebie. Niezależnie od tego, czy chcesz używać roweru tylko do dojazdów do sklepów, do codziennych dojazdów do pracy, czy do profesjonalnego kolarstwa górskiego, z pewnością znajdziesz i wybierzesz najlepszy dla siebie typ roweru.
Kategorie, typy rowerów i jaki wybrać
Rowery są klasyfikowane według różnych parametrów i cech. Na przykład rowery można klasyfikować w zależności od tego, kto będzie na nich jeździł.
Podział rowerów w zależności od tego, kto będzie na nich jeździł:
- mężczyźni
- kobiety
- czy też dzieci
Inne klasyfikacje rowerów to np. ze względu na wielkość kół lub według materiału, z którego wykonana jest rama.
Rodzaje rowerów w zależności od zawieszenia:
- rower ze stałym zawieszeniem (tylne)
- przednie zawieszenie (hardtail)
- lub zawieszenie zarówno z przodu jak i z tyłu (full-suspension).
W tym artykule zdecydowaliśmy się podzielić rodzaje rowerów według ich typów, ponieważ jest to najbardziej intuicyjne, łatwe do zrozumienia i można łatwo wywnioskować, który typ roweru jest odpowiedni dla Ciebie.
Kategorie i typy rowerów są posortowane według terenu, do którego są przeznaczone, od najsurowszych warunków górskich po środowisko miejskie. Specjalne typy rowerów są wtedy wymienione jako ostatnie.
Należy również zaznaczyć, że nie wszystkie rowery zaliczają się tylko do jednej kategorii. Wiele rowerów jest gdzieś pomiędzy, a nawet ma cechy trzech lub więcej kategorii.
We wszystkich kategoriach znajdują się rowery w różnych cenach i o różnych cechach. To, jaki dokładnie rower wybierzesz, zależy od tego, ile chcesz wydać, a także od tego, jak dobrym rowerzystą jesteś.
Rodzaje rowerów dla początkujących i zaawansowanych kolarzy
Jeśli jesteś początkujący, to nie ma sensu, abyś kupował drogi rower, bo nie wykorzystasz go w pełni. Jeśli jesteś naprawdę zaawansowanym kolarzem, będziesz potrzebował lżejszego roweru ze specjalnymi komponentami.
Aktualnym, niepodrabialnym trendem są zdecydowanie rowery elektryczne, zwane również e-bike’ami. Nie chcemy jednak wyróżniać ich osobno, bo w niemal każdej z poniższych kategorii istnieją wersje rowerów z pomocniczym napędem elektrycznym.
Obecnie postęp technologiczny przyniósł już e-rowery, które są zaledwie kilka kilogramów cięższe od normalnych rowerów. Wadą jest jednak wciąż wysoka cena.
Typy rowerów
Rowery zjazdowe (downhill bike)
Downhill (po polsku zjazd) to królewska dyscyplina w kolarstwie górskim. Jest to z pewnością jedna z najzabawniejszych kategorii kolarstwa, a dyscyplina ta jest rozpowszechniona na całym świecie. Kolarstwo zjazdowe jest przeznaczone przede wszystkim dla zawodników, którzy jeżdżą dla niepowtarzalnej frajdy i uczucia z jazdy.
Rowery te są przeznaczone wyłącznie do zjazdu z górki i z łatwością pokonują nawet największe skały i korzenie, które pojawiają się na ich drodze. Nadają się również na największe skoki i najtrudniejsze techniczne szlaki. Ten rodzaj rowerów ma skomplikowaną budowę, ale jest też najpiękniejszym rowerem ze wszystkich kategorii.
Minusem jest raczej wysoka cena i fakt, że pokonywanie na nich większych wzniesień jest prawie niemożliwe. Dlatego najczęściej jeździsz na nich w parkach rowerowych, gdzie kolejka linowa zawiezie Cię na górę, byś mógł całą energię spożytkować w drodze na dół.
Poza parkiem rowerowym pewnie będziesz pchał rower pod górę, ale warto tak czy siak.
Rowery freeride’owe
Kategoria freeride należy również do kategorii rowerów zjazdowych. Rowery freeride są niemal identyczne jak rowery zjazdowe, ale służą przede wszystkim do wykonywania skoków i trików w trudnym terenie.
Rowery enduro
Enduro stopniowo staje się coraz bardziej popularną kategorią i typem roweru. Postęp technologiczny w produkcji rowerów jest w ostatnich latach bardzo szybki. Rowery z roku na rok są coraz dłuższe i mają bardzo zaawansowane konstrukcje zawieszenia.
Jeśli kupisz dziś rower enduro, będziesz miał bardzo podobne odczucia z jazdy w dół, jak w przypadku rowerów zjazdowych.
Jednak zaletą enduro jest to, że ta kategoria rowerów jest przygotowana również do jazdy pod górę. Wystarczy, że zablokujesz zawieszenie i będziesz mógł komfortowo jechać pod górę.
Na tych rowerach będziesz miał również dużo zabawy w bike parkach, ponieważ są one zaprojektowane do szybkiej jazdy, skoków i technicznych przejazdów. Typowym przykładem dnia spędzonego na rowerze enduro jest dzień spędzony w parku rowerowym, lub też wspinaczka na wzgórze, a następnie jazda po bardzo technicznych, wymagających trasach, z którymi ten rower sobie poradzi.
Enduro to nieco lżejsza wersja downhillu, ale nieco trudniejsza i bardziej zabawna wersja kolejnej kategorii – trail.
Przeczytaj też artykuł jak naprawić przebitą oponę w rowerze.
Rowery trailowe
Trail w języku angielskim oznacza górską ścieżkę rowerową lub szlak. Ta kategoria jest dla tych, którzy lubią pedałować pod górę, ale chcą też cieszyć się drogą w dół. Jazda pod górę będzie łatwiejsza niż na rowerze enduro, ale zjazd będzie nieco mniej przyjemny, a poza tym będziesz wolniejszy.
Nie daj się jednak zwieść, te rowery nadal pozwolą Ci na błyskawiczną jazdę i będziesz miał na nich mnóstwo zabawy. Rowery z kategorii trail są też zwykle nieco tańsze.
Rowery trailowe bywają też nazywane rowerami all-mountain, co oznacza, że są wielozadaniowe i poradzą sobie absolutnie ze wszystkim. Typowym przykładem dnia na rowerze trailowym jest pedałowanie pod górę na leśnej ścieżce, a następnie jazda w dół, można też robić duże górskie rundy.
Rowery XC lub cross-country (XCE)
XC to chyba najlepiej sprzedająca się kategoria rowerów. Kupują je profesjonaliści, osoby jeżdżące hobbystycznie, ale także wiele osób, które chcą po prostu mieć rower do dojazdu do sklepu i z powrotem. Rowery przełajowe to pierwsze, co przychodzi na myśl, gdy słyszymy frazę rower górski.
Jeśli lubisz pedałować pod górę na leśnych drogach i szlakach, ten typ roweru jest dla Ciebie. Geometria ramy została zaprojektowana tak, aby pozycja ciała była przesunięta bardziej na przednie koło, co bardzo docenisz na podjazdach.
Rowery te są krótsze od poprzednich kategorii, ale pozycja ciała jest na nich bardziej rozciągnięta. Dlatego nie będziesz jechał tak szybko podczas zjazdu, ale i tak zrobisz to w granicach rozsądku.
Jednak ze względu na niższe zawieszenie trzeba będzie unikać trudnych, technicznych przejść lub pokonywać je bardzo powoli, co zależy od umiejętności rowerzysty. Rowery te najlepiej nadają się również do typowych ogromnych długich górskich tras z najpiękniejszymi widokami, do których nie tak łatwo się dostać żadnym innym typem roweru.
Jeśli więc jeździsz bardziej dla odkrywania krajobrazu i widoków niż dla samej frajdy z jazdy, kategoria XC będzie dla Ciebie najodpowiedniejsza.
Rowery Fatbike
Fatbike był ogromnym trendem kilka lat temu, ale dziś powoli wymiera. „Fatbikes” to w większości rowery przełajowe, z tą różnicą, że mają ogromne szerokie opony.
Jest to szczególnie przydatne podczas jazdy np. po śniegu lub piasku. Ale w przypadku tej kategorii jest to raczej ciekawostka i tylko rzadko używana.
Typowy dzień spędzony na fat-bike’u to na przykład jakaś mała wycieczka rowerowa w śnieżnych warunkach.
Rowery turystyczne lub trekkingowe
Tego typu rowery to komfortowa wersja rowerów szosowych. Są to również w zasadzie rowery szosowe, ale przeznaczone do długich podróży.
Jeśli widzieliście na drodze rowerzystów, którzy również przewożą bagaż zawieszony wokół roweru, to najprawdopodobniej była to ta kategoria rowerów trekkingowych.
Rowery te posiadają specjalne uchwyty i torby, co gwarantuje ogromne możliwości przewożenia wszystkiego, co potrzebne.
Typowym przykładem dnia (lub kilku dni) na rowerze turystycznym lub trekkingowym jest długodystansowa jazda po szosie, np. na trasie wokół Słowacji.
Rowery gravelowy i przełajowy
Tego typu rowery wyglądają dość podobnie jak rowery szosowe. Mają one zakrzywione kierownice i podobne kształty ram. Różnią się jednak tym, że te kategorie są mocniejsze, nieco cięższe i nastawione na okazjonalną jazdę w trudnym terenie poza asfaltową drogą. Dlatego też mają grubszą konstrukcję ramy, a także grubsze opony z bieżnikiem.
Różnica między rowerem gravelowym a przełajowym (CX) polega na tym, że rowery przełajowe są używane głównie profesjonalnie, do krótkich i szybkich tras w brudzie i błocie. Rowery gravelowe są bardzo podobne, ale bardziej wygodne i przeznaczone do dłuższych przejażdżek.
W typowym dniu na rowerze gravelowym pokonasz dłuższy dystans, z czego część po łatwych, gładkich drogach leśnych i gruntowych.
Rowery szosowe, torowe i triathlonowe
Rowery szosowe są bardzo lekkie, szybkie i pozwalają dotrzeć najdalej przy użyciu najmniejszej ilości energii. Z rowerów tych korzystają na przykład kolarze w Tour de France, ale także ogromna liczba zwykłych ludzi na całym świecie.
Typowe dla tych rowerów są gładkie opony bez wzoru, zwykle napompowane do wysokiego ciśnienia, aby zagwarantować jak najmniejsze opory toczenia i powietrza.
Podczas typowego dnia na rowerze szosowym z łatwością pokonasz kilometry na gładkich asfaltowych drogach, możesz też spróbować podjazdów i przejażdżek po wysokich wzgórzach.
Rowery torowe i triathlonowe nie są zbyt powszechne wśród kolarzy nie startujących zawodowo, a to głównie ze względu na ich niepraktyczność i bardzo wąskie zastosowanie.
Jeśli jednak interesuje Cię profesjonalna kariera w kolarstwie torowym lub triathlonie, będą one dla Ciebie najlepszym wyborem.
Rowery miejskie
Ta kategoria rowerów ma głównie praktyczne zastosowanie dla osób mieszkających w mieście, które dojeżdżają do pracy. Wykorzystywane są również do prac, do których dobrze nadaje się rower, takich jak dostarczanie poczty, żywności czy gazet.
Rowery typu cruiser
Jeśli chcesz mieć bardziej stylową wersję roweru miejskiego, kategoria „cruiser” jest zdecydowanie dla Ciebie. Coraz więcej firm produkuje takie rowery, które bardzo dobrze posłużą Ci również jako modny dodatek.
Rowery składane
W przypadku braku miejsca w mieszkaniu, coraz częściej produkowane są na nowo tzw. „składaki”, które można rozłożyć i przechowywać, aby zaoszczędzić miejsce.
Trójkołowce
Są też trójkołowce dla dorosłych, przeznaczone dla osób starszych lub z problemami zdrowotnymi. Dzięki nim osoby te mogą prowadzić wygodną i zdrową aktywność, podczas której nie muszą w ogóle ryzykować kontuzji.
Trójkołowce mają jednak szersze zastosowanie, gdyż mogą przewozić większe ładunki. Dlatego są one wykorzystywane również do dostarczania gazet, ale także np. do transportu po długich korytarzach dużych fabryk.
Rowery typu Dirt, Street, Park i Pumptrack
Dirt, street, park i pumptrack to ekstremalne dyscypliny, do których używa się specjalnych rowerów. Do wszystkich trzech sportów można wykorzystać specjalny rower górski lub bmx.
Przy dirt i pumptrack używa się bardziej klasycznych „dużych” rowerów, a na street i park – bmx. Oba typy rowerów są zazwyczaj bardzo wytrzymałe i trwałe, ale także lekkie, zabawne i zwinne. Rowery te dają wiele radości i pozwalają na jazdę w sposób, który nie jest możliwy w przypadku innych typów rowerów.
Dirt to dyscyplina skupiająca się na jeździe i trikach na specjalnych wysokich glinianych skoczniach. Street, co po polsku oznacza ulicę, skupia się na jeździe przez klasyczne przeszkody w mieście, takie jak schody i poręcze.
Jeździ się w skate parkach, typową przeszkodą jest np. „basen” lub „funbox”. Pumptrack, w przeciwieństwie do innych dyscyplin, skupia się na prędkości, a nie na stylu. Jest to wymagająca fizycznie dyscyplina, która z łatwością doprowadzi Cię do dobrej kondycji.
Zaletą tych dyscyplin jest ich podobieństwo, a przede wszystkim to, że do wszystkich czterech dyscyplin potrzebny jest tylko jeden rower. Typowy dzień na takim rowerze to np. przejażdżka po parku z przyjaciółmi.