Rower

Jak wybrać hamulce rowerowe?

W tym artykule znajdziesz porady, jak wybrać hamulce do roweru. Hamulce są istotnym elementem bezpieczeństwa podczas jazdy na rowerze, a ich właściwy typ pozwoli Ci jeździć lepiej i bez urazów. Niezależnie od tego, czy jeździsz w mieście, czy w górach, po przeczytaniu tego artykułu będziesz wiedział, jak wybrać odpowiednie dla siebie hamulce.

Jak wybrać hamulce rowerowe

Według jakich kryteriów wybierać hamulce rowerowe

Istnieje kilka głównych kryteriów, które należy wziąć pod uwagę przy zakupie hamulców do roweru. Przede wszystkim powinieneś zastanowić się, jak i do czego używasz swojego roweru.

Czy jeździsz tylko raz na jakiś czas po mieście, jesteś bmx-owcem, szosowcem, czy może wolisz zjazdy?

Będzie to miało duży wpływ na wybór rodzaju hamulca.

Cena

Kolejnym czynnikiem, gdy chcemy wybrać hamulce jest zdecydowanie cena. Możesz wybierać od najtańszych hamulców plastikowych po profesjonalne hydrauliczne hamulce karbonowe.

Wszystko zależy od tego, do czego dokładnie używasz swojego roweru, ale także od tego, czy jesteś początkującym rowerzystą czy profesjonalistą.

Najdroższe profesjonalne hamulce będą bezużyteczne, jeśli jesteś początkującym lub średnio zaawansowanym kolarzem, ponieważ nigdy nie wykorzystasz ich w pełni. Nie skąp jednak na hamulcach i kupuj nieco lepsze hamulce niż faktycznie potrzebujesz.

Dobre hamulce to jedyna rzecz, która chroni Cię przed uderzeniem w najbliższe drzewo lub samochód.

Rodzaje hamulców rowerowych

Istnieje kilka różnych rodzajów hamulców rowerowych, od hamulców pedałowych, przez hamulce obręczowe, aż po hamulce tarczowe.

Hamulce pedałowe

Hamulce pedałowe najczęściej spotykane są w rowerach miejskich typu „cruiser” lub w rowerach dziecięcych.

To prosty i niedrogi typ, ale nie tak bezpieczny jak hamulce dźwigniowe. Dzieje się tak dlatego, że podczas hamowania musisz cały czas trzymać przynajmniej jedną stopę na pedale, co może Cię ograniczać w krytycznych sytuacjach, gdy musisz szybko zejść z roweru.

Hamulce obręczowe

Hamulec obręczowy, znany również w języku kolarskim jako „v-brake”, był kilka lat wstecz najczęściej stosowanym rodzajem hamulca.

Hamulce te można było spotkać wszędzie, od rowerów miejskich po największe rowery górskie. Obecnie można je spotkać głównie w bardzo tanich rowerach, ponieważ hamulce tarczowe są droższe. Hamulce te są znacznie mniej wydajne. Mogą też przysporzyć Ci problemów, gdy masz mokre felgi, bo w takich okolicznościach ich wydajność znacznie spadnie.

Kolejnym problemem jest zazwyczaj wygięta obręcz na kole, ponieważ hamulec będzie dotykał wygiętych elementów.

obręczowe hamulce rowerowe

Hamulce obręczowe są jednak nadal stosowane w niektórych dyscyplinach.

Aż do 2018 roku hamulce te były używane nawet w Tour de France, gdyż używanie hamulców tarczowych było nielegalne. Nadal można je też spotkać w droższych rowerach szosowych. Stosowane są również w dyscyplinie bmx, ponieważ zawodnicy nie potrzebują do tego stylu skutecznych hamulców.

Istnieje wiele opcji, jeśli chodzi o rozmiar, kształt i materiał, z którego wykonane są gumy hamulcowe. Najlepiej, aby szczegółowo doradził Ci w tym doświadczony sprzedawca, od którego będziesz je kupował.

Hamulce tarczowe

Hamulce tarczowe są dziś preferowane przez zdecydowaną większość rowerzystów. Mają one niezliczoną ilość innych zalet, takich jak prostota, trwałość, hamowanie na mokrej nawierzchni czy wygląd.

Hamowanie jest bardziej efektywne dzięki temu, że klocki hamulcowe ściskają tarcze hamulcowe. Same tarcze mają odpowiednie rozmiary – im większa tarcza hamulcowa, tym skuteczniejsze są hamulce.

Małe hamulce tarczowe można spotkać w rowerach szosowych lub miejskich. Im mocniej i ostrzej trzeba zwalniać na rowerze, tym większe tarcze będą potrzebne.

Te zdecydowanie największe tarcze służą do jazdy w dół, gdzie wielokrotnie trzeba całkowicie zwolnić z dużej prędkości na kilka metrów. Czasem wręcz niewiarygodne jest to, jak mocno można się zatrzymać przy dużych tarczach.

Zdecydowanie polecamy spróbować kiedyś jazdy na rowerze downhillowym lub enduro i zobaczyć, co potrafią te hamulce.

Mechaniczne hamulce tarczowe

Prostszym rozwiązaniem są hamulce mechaniczne. Mechaniczne, ponieważ dźwignia na kierownicy i hamulec są połączone metalową linką.

Ten typ jest nadal stosowany w tańszych rowerach i zapewni Ci znacznie bezpieczniejszą jazdę niż konwencjonalne hamulce obręczowe. Jednak i te hamulce z czasem powoli znikają z rowerów, gdyż typ hydrauliczny staje się coraz tańszy.

Jeśli jednak zdecydujesz się na hamulce tarczowe z linką, ich zaletą jest to, że są bardzo łatwe w naprawie.

Hydrauliczne hamulce tarczowe

Hamulce hydrauliczne działają dzięki wykorzystaniu płynu hamulcowego zamiast metalowych linek.

Ciecz nie jest ściśliwa i ma znacznie mniejsze opory ruchu w cięgnie Bowdena niż przewód. Dlatego właśnie te hamulce są absolutnie najskuteczniejsze, a do gwałtownego zatrzymania wystarczy niewielki, lekki ruch jednego palca.

Osobiście stwierdziłem, że przejście z hamulców obręczowych na hydrauliczne to niesamowita różnica. Na tych hamulcach można polegać, ale wymagają one również pewnego przyzwyczajenia. Jet bardzo łatwo zahamować zbyt mocno i przelecieć przez przednie koło.

W przypadku hamulców hydraulicznych warto również zastanowić się, jakie klocki hamulcowe będą potrzebne. Jeśli lubisz długie zjazdy, konwencjonalne klocki hamulcowe mogą się przegrzewać. Do takich przejazdów przeznaczone są tarcze ze specjalnymi przegrodowymi występami. Służą one do utrzymania chłodzenia klocków powietrzem, dzięki czemu mają one zawsze najbardziej wydajną temperaturę.

hamulce rowerowe

Wadą hamulców hydraulicznych jest przede wszystkim cena, która z czasem maleje. Kolejną rzeczą, która zniechęca do zakupu tych hamulców jest konserwacja.

Raz na jakiś czas trzeba te hamulce odpowietrzyć lub wymienić płyn hamulcowy. Nie jest to nic skomplikowanego, ale potrzebne są do tego specjalne narzędzia, bez których będzie to bardzo trudne.

Ale jeśli mimo to zdecydujesz się na hamulce z płynem hamulcowym, wynik będzie najbardziej efektywnym i komfortowym doświadczeniem hamowania dla Ciebie.

Na co zwrócić uwagę przy zakupie nowych hamulców rowerowych

Przed zakupem nowych hamulców należy upewnić się co do kilku rzeczy w swoim rowerze.

Klamki hamulcowe

Przede wszystkim upewnij się, że Twoja rama i widelec mają mocowania hamulców, które chcesz kupić. Może się zdarzyć, że kupisz hamulce tarczowe, ale Twoja rama lub widelec nie będą miały mocowań do tego typu. W takim przypadku trzeba będzie wybrać hamulce obręczowe.

Nawet jeśli Twój rower ma mocowania do hamulców tarczowych, to nadal wiele ram, widelców i również hamulców może nie pasować. Ale nie ma co się martwić, bo są adaptery, które potrafią wszystko połączyć.

Najlepiej zanieść rower lub zdjęcie mocowań do sklepu rowerowego, gdzie podadzą dokładny typ, który będzie pasował. Rodzaj adaptera zależy również od rozmiaru używanych tarcz.

Przewody hamulcowe

Jeśli chodzi o bowdeny (przewody hamulcowe), można wybierać spośród wielu rodzajów. Upewnij się tylko, że długość bowdena pasuje do tego, czy chcesz go wymienić na przedni czy tylny hamulec.

Bowdeny występują w różnych kolorach, dzięki czemu możesz dodać ciekawy detal do swojego roweru.

W przypadku hamulców mechanicznych zależy to również od materiału z jakiego wykonane jest wnętrze bowdena. Na przykład takie teflonowe miseczki zmniejszą tarcie linek, co zagwarantuje łatwiejsze hamowanie.

Przy wymianie bowdenów należy również ustalić, w którym miejscu wzdłuż ramy będą one prowadziły do tylnego hamulca. Jeśli bowdeny biegną wzdłuż zewnętrznej strony roweru, będzie to dla Ciebie łatwe.

W ostatnich latach trendem jest jednak prowadzenie ich wewnątrz rur rowerowych (ang. internal linkage). Zaletą tego rozwiązania jest to, że nic nie przeszkadza na ramie, a przede wszystkim zyskujemy czysty wygląd roweru.

Aby wymienić tego typu bowden, najlepiej użyć specjalnego narzędzia z magnesem, dzięki czemu można poprowadzić końcówki tam, gdzie trzeba.

Doskonałym kompromisem między prostotą a dobrym wyglądem jest zwykle plastikowa osłona, która biegnie wzdłuż rury od przodu do tyłu i pod którą chowamy wszystkie rurki.

Nie wszyscy producenci rowerów stosują jednak to rozwiązanie.

Jak sprawdzić hamulce rowerowe

Hamulce są najważniejszym czynnikiem bezpieczeństwa roweru. Dlatego zawsze przed jazdą należy sprawdzić hamulce, aby mieć pewność, że można się zatrzymać.

Po pierwsze, rusz rowerem powoli na płaskim i spróbuj osobno sprawdzić hamulce, najpierw przedni, a potem tylny. Jeśli hamulce zadziałały i zatrzymałeś się, spróbuj stopniowo zwiększać prędkość.

Prawidłowo działające hamulce muszą gwałtownie zatrzymać się z dużej prędkości na kilka metrów, aby móc uniknąć kolizji w nieprzewidywalnych sytuacjach.

Bezpieczeństwo i konserwacja hamulców

Jeśli chodzi o ogólne bezpieczeństwo hamulców, to należy wymieniać gumy i klocki hamulcowe zawsze, gdy są zużyte, a także nigdy nie chwytać bezpośrednio rękami tarcz hamulcowych ani felg.

Wystarczy trochę smaru, a hamulce stracą wiele ze swojej skuteczności. Nawet jeśli twoje ręce są czyste, to na powierzchniach hamulców znajdzie się smar. Zachowaj też ostrożność podczas smarowania łańcucha lub zawieszenia, zwłaszcza jeśli jest to smarowanie w sprayu.

Jeśli w jakiś sposób dostałeś smar na tarcze hamulcowe lub felgi, możesz użyć odtłuszczacza takiego jak WD-40 lub płynu do mycia naczyń z wodą.

Nie zapomnij również o odtłuszczeniu klocków lub gumy hamulcowej. Po oczyszczeniu należy ponownie sprawdzić hamulce w sposób opisany powyżej.

Czy masz swoje własne porady i wskazówki dotyczące łatwej wymiany hamulców ? Jakie masz doświadczenie z różnymi typami hamulców?

Udziel porad innym zapalonym rowerzystom w komentarzach poniżej.

JAKK

Redakcja JAKK.pl składa się z zespołu autorów, którzy starają się pisać jak najlepsze artykuły, które mogą ci pomóc i doradzić. Chcemy dać Ci różne wskazówki i inspiracje do codziennego życia. Szczególnie interesują nas takie tematy, jak gospodarstwo domowe, muzyka, jazda na rowerze, sport, oszczędzanie pieniędzy, gotowanie i przepisy kulinarne.

Podobné články

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.

Back to top button