Rower

Jak naprawić przebitą oponę w rowerze?

W tym artykule doradzimy i pokażemy, jak naprawić przebitą oponę w rowerze. Zdarza się to absolutnie każdemu, niezależnie od tego, czy przejechałeś przez kolce, czy uderzyłeś w ostry kamień, przebicie opony może pokrzyżować plany wycieczki. Dziś pokażemy Ci najprostszy sposób na naprawienie gumy przy użyciu podstawowych narzędzi, które bardziej doświadczeni kolarze noszą ze sobą.

Jak naprawić przebitą oponę w rowerze

Koła z dętką czy opony bezdętkowe w rowerze?

Ostatnio dużym trendem jest jazda na oponach bezdętkowych. Wielu profesjonalistów i hobbystów powoli przestawia się na opony bezdętkowe i odkrywa ich zalety.

Pierwszą zaletą jest minimalizacja wagi roweru. Usuwając dętki można zaoszczędzić około 300-500 gramów na wadze. Nie jest to aż tak dużo, ale na pewno odczujesz to podczas długich rajdów.

Są też tacy rowerzyści, którzy bardzo dbają o każdy dodatkowy gram wagi i większość z nich przerzuciła się na te nowe opony.

Kolejną zaletą jest to, że będziesz mógł jeździć przy znacznie niższym ciśnieniu w kołach. Kolarze specjalnie wypuszczają trochę powietrza z kół przed zjazdem, co pozwala na znacznie lepszą przyczepność. W oponach bezdętkowych można wypuścić o wiele więcej powietrza niż w dętkach bez robienia dziury w kole po uderzeniu w ostry kamień.

Dobrym produktem zabezpieczającym dętki i przebitą oponę jest również specjalny piankowy ochraniacz, który można kupić w sklepach rowerowych.

Ostatnią zaletą jest możliwość znacznie szybszej naprawy uszkodzenia, o czym będzie mowa w dalszej części artykułu.

Zapobieganie przebiciu opony w rowerze

Aby uniknąć przebicia opony, należy jeździć z wyższym ciśnieniem w kołach, unikać krzaków i nie oczyszczonych szlaków oraz uważać na uderzenia o ostre skały.

Ale czasem nie da się uniknąć przebicia nawet przy zachowaniu najwyższej ostrożności.

Jakie narzędzia są potrzebne do naprawy przebitej opony

Jeśli wybierasz się na długie przejażdżki rowerowe, najlepiej naprawić dętkę na miejscu, zamiast ją forsować. Ale na to trzeba się wcześniej odpowiednio przygotować.

Na pewno przyda Ci się pompka lub specjalne kanistry ciśnieniowe, które napompują Twoją oponę w kilka sekund. Poza tym zamiast kleju i łatek lepiej zabrać ze sobą nową dętkę, bo dzięki temu naprawa będzie znacznie szybsza.

Jeśli nie masz doświadczenia w naprawianiu przebitych dętek, pamiętaj o zakupie specjalnych dźwigni do zdejmowania opon. Jeśli koła nie są mocowane za pomocą szybkozłączek, ale za pomocą śrub, potrzebne będą również klucze do śrub, lub zakup klucza do szybkozłączek, ponieważ w razie potrzeby znacznie ułatwi i przyspieszy to pracę.

Podczas naprawy przebicia opony obowiązuje ta sama zasada, co przy każdej innej naprawie. Im więcej przebić naprawisz, tym szybciej pójdzie nawet tak skomplikowana praca jak zrzucenie opony.

Po kilku naprawach przebicie nie będzie już stanowiło większej przeszkody, a Ty będziesz mógł je z łatwością naprawić w ciągu kilku minut.

naprawa uszkodzeń

Jak naprawić przebicie koła z dętką

Pierwszym etapem naprawy jest zrzucenie koła z ramy. Niektórzy bardziej wprawni rowerzyści potrafią naprawić przebicie bez wykonywania tej czynności, ale jest to znacznie trudniejsze.

Najłatwiej jest zdjąć koło, jeśli masz na nim szybkozamykacz. Jeśli nie masz, użyj klucza, który będzie siedział na śrubach i poluzuj koło, obracając śrubę w kierunku przeciwnym do ruchu wskazówek zegara. Na niektórych kołach trzeba będzie dwa klucze, po jednym z każdej strony, aby śruba się nie przekręcała.

W przypadku koła tylnego należy jedną ręką pociągnąć przerzutkę do tyłu, a drugą ręką zdjąć koło. Po zrzuceniu koła odkręcamy głowicę i śrubę blokującą na zaworze.

Zdjęcie osłony

Kolejnym krokiem jest usunięcie obudowy. Można to zrobić rękami bez użycia narzędzi, stopniowo obchodząc obwód obręczy i ściągając osłonkę całkowicie na jedną stronę.

Obudowa powinna wtedy wyskoczyć z rowka z przeciwnej strony. Jeśli nie wyskoczy sama, użyj narzędzia po uprzednim naciągnięciu.

Ale najpewniejszym sposobem jest użycie oryginalnego narzędzia do zdjęcia obudowy. Są to zazwyczaj dwie plastikowe dźwignie, które znacznie ułatwią sprawę. Odciągasz osłonkę ręcznie na jedną stronę i wkładasz jedną dźwignię między felgę a osłonkę.

Zostaw dźwignię w środku i zrób to samo z drugą w odległości około 15 cm od pierwszej. Następnie naciskaj na obie dźwignie, aby wydobyć osłonkę z rowka, obok opony.

Jeśli potrafisz to zrobić, możesz bez problemu za pomocą rąk lub dźwigni wyrzucić osłonkę dookoła opony.

W przypadku, gdy nie masz specjalnych dźwigni, możesz również użyć płaskich śrubokrętów. Należy jednak bardzo na nie uważać, ponieważ ostre krawędzie mogą przebić lub rozerwać dętkę.

Wideo poradnik jak naprawić przebicie w rowerze za pomocą łatek

Zgrabny i szczegółowy opis zabiegu, jak naprawić usterkę za pomocą łatek. Czy lepiej używać łatek samoprzylepnych czy klasycznych z klejem?

Wskazówki, jak szybko załatać przeciekającą dętkę i naprawić przebicie

Ważne, żeby zrzucić obudowę tylko z jednej strony, więc druga strona nadal będzie przylegać do koła, ale będzie można wyjąć dętkę. Wyjmij dętkę i sprawdź, czy nadal jest tam kolec lub inna rzecz, która przebiła dętkę.

Jeśli jest taki przedmiot, to wyjmij go i jakoś wyśledź, gdzie dokładnie jest przebita dętka, bo to miejsce będzie ciężko później znaleźć.

Jeśli nie znalazłeś nic w dętce, czas znaleźć miejsce, w którym została ona przebita. Najskuteczniejszym sposobem jest lekkie napompowanie dętki i stopniowe zanurzanie jej w pojemniku z wodą, aby zobaczyć, gdzie pojawiają się bąbelki powietrza. Po znalezieniu miejsca, zaznacz lub zapamiętaj dokładnie, gdzie znajduje się dziura.

Jeśli dętka jest przecięta w dużym miejscu, trzeba będzie ją wymienić na nową. Nie wyrzucaj starej dętki, można ją wykorzystać na wiele różnych sprytnych sposobów.

Jak załatać nieszczelną dętkę w rowerze

Jeśli otwór jest mały, przygotuj oryginalne plastry z klejem i klejem do dętek. Nałóż odrobinę kleju na otwór, wokół niego, a także na całej powierzchni łatki.

Odczekaj kilka sekund, przyłóż plaster do dętki i delikatnie dociśnij na około 5-10 minut, w zależności od kleju. Można też użyć do tego ciężkiego przedmiotu lub włożyć dętkę z plastrem w imadło i bardzo delikatnie ścisnąć.

Podczas procesu schnięcia kleju należy wykonać ważny krok. Wizualnie i dotykowo sprawdzić wnętrze osłony koła.

Zrób to bardzo dokładnie, aby mieć pewność, że to co przebiło koło nie znajduje się w osłonie. Jeśli nie usuniesz ostrego przedmiotu, dętka po napompowaniu ponownie się przebije.

Jeśli nie znajdziesz kolca lub innego ostrego przedmiotu, prawdopodobnie wydostał się on z koła samoczynnie i można bezpiecznie włożyć dętkę z powrotem.

Po wyschnięciu kleju włóż dętkę z powrotem do obręczy koła, upewniając się, że nie jest nigdzie uszkodzona. Załóż dętkę z powrotem na obręcz w podobny sposób, jak ją zdjąłeś. Następnie zamontuj śrubę blokującą do zaworu. Możesz zacząć przedmuchiwać koło, jeśli masz mocny kompresor, uważaj i przedmuchuj koło stopniowo, a nie wszystko naraz.

Ponownie odciągnij przerzutkę do tyłu jedną ręką, umieść koło tam, gdzie powinno być i pociągnij je solidnie!

Przeczytaj również artykuły:

Jak naprawić przebitą oponę bezdętkową

Nie zawsze, gdy zauważysz mniej powietrza w kole oznacza to, że jest to wada. Przy bardzo niskim ciśnieniu powietrza i agresywnej jeździe może się zdarzyć, że przez małą chwilę między oponą a felgą powstanie szczelina. Zauważysz to dość łatwo – między oponą a felgą pojawi się wyciek kleju do opon bezdętkowych.

Klej ten jest zazwyczaj w charakterystycznym kolorze, właśnie po to, aby łatwo było go zauważyć. W tym przypadku wystarczy spuścić powietrze z koła i można jechać.

Jeśli rzeczywiście jest to przebicie, to dość łatwo jest je ponownie znaleźć z pomocą wyciekającego kleju. Jeśli dziura w dętce jest bardzo mała, to wystarczy, że koło będzie się dobrze kręcić, co ułatwi klejowi dotarcie do miejsca przebicia.

Jeśli dziura jest zbyt duża i sam klej nie wystarczy, można ją po prostu naprawić za pomocą specjalnego narzędzia do naprawy przebić bezdętkowych.

Jest to zazwyczaj pasek specjalnego materiału, który wkłada się w miejsce wkłucia za pomocą dołączonej igły. Potem wystarczy ponownie zakręcić kołem i pozwolić klejowi przez chwilę wyschnąć.

naprawa uszkodzeń bezdętkowych

W przypadku całkowitego zniszczenia opony może ona oderwać się od obręczy koła. Po zatkaniu otworu pomoże w tym przypadku albo duża pompka i szybki dopływ powietrza, albo kanister z powietrzem pod ciśnieniem. Pozwoli to na prawidłowe napompowanie opony bezdętkowej.

Właściwe dopasowanie poznasz po głośnym dźwięku, jaki wydaje obudowa, gdy zatrzaskuje się na swoim miejscu.

Jeśli masz tylko małą pompkę i nie możesz jej odpowiednio wykończyć, zawsze możesz wyjąć z plecaka zapasową dętkę, włożyć ją do koła, napompować, a resztę naprawić w domu.

Naprawa opony bezdętkowej

Podobné články

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.

Back to top button