Jak zjechać na rowerze z górki?
Wyobraź sobie scenariusz, w którym właśnie skończyłeś wspinać się na wzgórze i zamierzasz przygotować się do zejścia. Jak przygotować rower, ciało i umysł do zjazdu z góry? Ten artykuł opisuje procedury i techniki, które nie tylko pomogą Ci zjechać ze wzgórza tak bezpiecznie, jak to tylko możliwe, ale także jak czerpać z tego jak najwięcej przyjemności. Wskazówki pochodzą ze świata kolarstwa górskiego, ale wiele z nich można wykorzystać także na szosie. Czyli jak zjechać na rowerze z górki.
Ustawienie i geometria roweru do jazdy w dół
Zawsze przed zjazdem z góry należy szybko sprawdzić swój rower. Należy na przykład sprawdzić, czy koła są odpowiednio dokręcone i czy hamulce działają prawidłowo.
Przy zjazdach zaleca się ustawienie siodełka jak najniżej, co ułatwi pokonywanie przeszkód, ale także jazdę po stromych fragmentach szlaku.
Regulacja zawieszenia do zjazdu
Po drugie, należy zadbać o zawieszenie. W pełni odblokowane zawieszenie zagwarantuje Ci bezpieczną jazdę, frajdę, a także wykorzystanie pełnego potencjału roweru.
Pokonywanie wszelkich przeszkód, takich jak korzenie i kamienie, będzie łatwiejsze z dobrze wyregulowanym zawieszeniem.
Odbicie amortyzatora (rebound)
Jeśli chodzi o prędkość odbicia, to ogólną zasadą jest ustawienie tylnego amortyzatora wolniej niż przedniego widelca. Przedni widelec można bezpiecznie ustawić na najszybsze odbicie.
Jednak przy szybkim tylnym amortyzatorze byłoby to niebezpieczne, ponieważ rower miałby tendencję do rzucania Cię na przednie koło, przez co mógłbyś przelecieć przez kierownicę.
Twardość widelca i amortyzatorów
Co do twardości widelca i amortyzatorów, to musisz sprawdzić zalecenia producenta dla modeli, które posiadasz.
Odbicie i twardość są jednak kwestiami bardzo indywidualnymi i każdy kolarz reguluje je na swój sposób, więc możesz poeksperymentować i zobaczyć, jakie ustawienia są najlepsze do jazdy w dół.
Zalecane ciśnienie w kołach
Podczas pokonywania wzniesienia opłaca się jeździć na wysokim ciśnieniu w kołach, aby zmniejszyć opory toczenia i łatwiej się wspinać. Ale wielu kolarzy spuszcza trochę powietrza z kół w ramach przygotowań do zjazdu.
Niektórzy rowerzyści popadają w skrajność i używają barometru do ustawienia idealnego dla nich ciśnienia w kołach. Niższe ciśnienie poprawi przyczepność kół, a tym samym ogólne prowadzenie roweru. Będziesz też czuł się bezpieczniej.
Nie można jednak przesadzić, bo przy niskim ciśnieniu powietrza w kołach można nabawić się przebicia przy uderzeniu w korzenie czy kamienie, a w gorszych przypadkach przebicia dętki lub nawet uszkodzenia opony, co może być bardzo kosztowną sprawą.
Trening fizyczny do zjazdów z górki
Przed zjazdem, zwłaszcza po ciężkiej wspinaczce, bardzo dobrze jest chwilę odpocząć. Usiądź na chwilę i pamiętaj o uzupełnieniu energii i płynów.
Pamiętaj o uzupełnianiu płynów, ponieważ po tym poczujesz się lepiej i silniej, ale w pierwszej kolejności zapobiegniesz kontuzji lub nawet zemdleniu podczas zjazdu z powodu odwodnienia.
Czas odpoczynku zależy wyłącznie od Ciebie, jeśli czujesz zawroty głowy zdecydowanie odłóż zjazd na kilka minut i wypij więcej płynów.
Po odpoczynku i przygotowaniu roweru warto zrobić rozgrzewkę i rozgrzać mięśnie, aby podczas zjazdu być w pełni sprawnym. Bardzo krótka rozgrzewka pomoże zapobiec naciągnięciu mięśni, a także sprawi, że poczujesz się znacznie lepiej i ogólnie będziesz bardziej sprawny na rowerze.
Pozycja ciała podczas zjazdu na rowerze
Pozycja ciała zależy w dużej mierze od geometrii roweru. Podczas jazdy na starszych rowerach panowała tendencja do pochylania się bardzo daleko do tyłu nad tylnym kołem. To oczywiście działa, ale nie jest to idealny sposób na jazdę na nowszych rowerach z nowoczesną geometrią.
Górna część ciała
Podczas jazdy należy ustawić się w tak zwanej „pozycji agresywnej”. Zawsze trzymaj głowę skierowaną w kierunku, w którym chcesz jechać i patrz kilka metrów przed rowerem, a nie bezpośrednio przed przednim kołem. Zapewni to utrzymanie głowy w górze, z twarzą skierowaną do przodu.
Twoja głowa i ramiona powinny być stabilne, ale nie sztywne.
Ręce
Twoje ramiona powinny być lekko zgięte i rozluźnione w zależności od sytuacji. Najlepiej trzymać ręce stabilnie i nie bać się ich poruszać i amortyzować uderzenia. Łokcie powinny być skierowane na zewnątrz, a nie w dół.
Kręgosłup
Plecy powinny być jak najbardziej wyprostowane, a barki stabilne. Całkowita masa ciała powinna być skierowana mniej więcej na środek roweru.
Aby nie wyginać pleców, biodra muszą być bardzo ruchome. Ideałem jest poruszanie biodrami nie tylko w górę i w dół, ale także na boki, przesuwając środek ciężkości ciała na boki roweru w zależności od ukształtowania terenu.
Nogi, kolana i kostki
Kolana powinny być lekko zgięte. Nie za bardzo wygięte, aby móc łatwo amortyzować wstrząsy od przeszkód, ale też nie za bardzo wysunięte, by środek ciężkości był niżej. Podobnie jak łokcie, kolana powinny być skierowane lekko na zewnątrz, a rower powinien znajdować się pod Tobą poruszając się z boku na bok.
Jeśli chodzi o kostki, to również dobrze jest utrzymywać je w lekkim ugięciu, ale generalnie wyciągać wierzchy stóp do góry.
Pozycja całego ciała podczas zjazdu
Jeśli chodzi o całe ciało podczas zjazdu na rowerze, to nigdy nie jest dobrym pomysłem, aby być całkowicie sztywnym. Nowoczesna geometria roweru działa najlepiej, gdy ciało znajduje się na środku roweru, a nie całkowicie nad tylnym kołem.
Możesz odchylić się bardziej do tyłu na stromych przełęczach, ale pamiętaj, aby również ogólnie zgiąć nogi i obniżyć środek ciężkości ciała.
Są to kompletne podstawy jazdy na rowerze, które wystarczą Ci jako kolarzowi hobbystycznemu. Jeśli chcesz wejść na znacznie wyższy poziom, po opanowaniu tych kroków, możesz na przykład wziąć specjalne lekcje w parkach rowerowych, gdzie wszystko dokładnie Ci wyjaśnią.
Niewielu hobbystów jeździ w prawidłowej pozycji, ale ci, którzy to robią, odkryli, że jest to bardzo satysfakcjonujące, ponieważ poprawiło ich prędkość, bezpieczeństwo i przyjemność z jazdy.
Jeśli nie czujesz się komfortowo w tej pozycji, daj jej kilka przejazdów lub rozważ wzmocnienie poza rowerem i zobacz, jak poprawia się Twoja jazda.
Ogólne wskazówki i bezpieczeństwo podczas zjazdu
Zjazd jest częścią jazdy, która jest najbardziej lubiana, ale jest też najmniej bezpieczny. Zawsze pamiętaj o dobrze dopasowanym kasku, bo to rzecz, która uratowała życie wielu osobom podczas nawet najłatwiejszych przejażdżek.
Jeśli chcemy uprawiać bardziej ekstremalne dyscypliny rowerowe, takie jak freeride czy downhill, warto rozważyć zakup kasku „fullface” lub „integralnego”, a także nakolanników.
Noszenie gogli jest również bardzo dobrą wskazówką, ponieważ przy większej prędkości zjazdu oczy będą łzawić, lub małe muchy dostaną się do oczu i możesz być zmuszony do zatrzymania się.
Zjazdy są zazwyczaj szybkie i niezależnie od tego, czy jedziesz drogą, czy ścieżką w lesie, zawsze musisz przewidywać. Na przykład, może to być turysta, samochód, lub powalone drzewo wokół niejasnego zakrętu, więc zawsze mieć palec na hamulcu i upewnić się, że można zatrzymać się bezpiecznie.