Jak wybrać materiał na ramę roweru?
Dzięki temu artykułowi dowiesz się, jak wybrać odpowiedni materiał na ramę rowerową. Opiszemy dokładnie wady i zalety najczęściej stosowanych materiałów, aby ułatwić Państwu zakup. Istnieje niezliczona ilość kreatywnych materiałów, które można wykorzystać do wykonania ramy rowerowej, ale te opisane w poniższych wersach w zupełności Ci wystarczą.
Z czego wykonane są ramy rowerowe
Przede wszystkim należy zauważyć, że ramy rowerowe są zawsze wykonane ze stopów wielomateriałowych. Nigdy nie jest to wyłącznie jeden materiał, taki jak aluminium czy tytan.
Najważniejszymi czynnikami materiałowymi są zdecydowanie sztywność i waga. Sztywność można uzyskać poprzez zwiększenie średnicy rur, ale także poprzez zwiększenie ich grubości. Zwiększa to jednak wagę roweru, która powinna być jak najmniejsza.
Dlatego producenci zawsze szukają najlepszych opcji, stosując różne stopy, kształty i kąty, aby osiągnąć najwyższą sztywność przy najmniejszej wadze.
Również cena roweru jest równorzędnym czynnikiem, ponieważ nawet w obrębie tego samego materiału, droższe ramy są zazwyczaj wykonane z wyższej jakości materiałów.
Duraluminiowe i aluminiowe ramy rowerowe
Aluminium to zdecydowanie najczęściej stosowany materiał na ramy rowerowe. Można go znaleźć we wszystkich typach rowerów. Ma bardzo dobry stosunek wagi do sztywności, a także dobry stosunek ceny do wydajności.
Obecnie stosuje się go głównie w tańszych rowerach. Rury aluminiowe mają mniejszą sztywność niż stalowe, dlatego muszą mieć grubsze ścianki i większą średnicę.
Mimo ogólnie grubszych rur, ramy aluminiowe są nadal lżejsze od stalowych.
Wady ram aluminiowych
Jednak aluminiowe ramy rowerowe mają też swoje wady. Materiał ten nie pochłania drgań tak dobrze jak inne materiały.
Aluminium jest też znacznie mniej trwałe, po dłuższym czasie może pęknąć z powodu zmęczenia materiału.
Nie należy się jednak martwić, potrzeba wielu lat naprawdę ciężkiej jazdy, aby zmęczyć materiał, a także silnego uderzenia, aby go złamać.
Ramy rowerowe z włókna węglowego
Materiał ten jest zdecydowanie najczęściej stosowany w droższych i bardziej profesjonalnych ramach. Ramy karbonowe budowane są poprzez łączenie arkuszy węgla (karbonu) za pomocą produktu klejącego, takiego jak żywica.
Dlatego ramy z włókna węglowego są używane w najbardziej profesjonalnych zawodach, takich jak:
- Tour de France
- Puchar Świata w Zjeździe UCI
- czy np. Enduro World Series (EWS)
Zaletą karbonu jest również to, że takie rowery wyglądają znacznie ładniej. Projektanci mogą tworzyć kształty, które normalnie nie są możliwe do wykonania z innych materiałów. Dlatego projektanci mogą wykazać się kreatywnością i stworzyć nie tylko ciekawe kształty, ale także sztywniejsze ramy dzięki specjalnym kształtom.
Na ramie karbonowej nie ma też spawów, a co za tym idzie wszystkie linie są pięknie czyste.
Cena ram karbonowych
Jeśli chodzi o cenę, to karbon jako materiał na ramy rowerowe w ciągu ostatnich kilku lat znacznie zszedł w dół. Coraz więcej osób może sobie pozwolić na rower z włókna węglowego. Nadal jednak prawdą jest, że rowery te są zazwyczaj znacznie droższe od tych wykonanych z innych materiałów.
Minusem jest to, że karbon jest bardziej podatny na uderzenia boczne i łatwiej pęka. W przypadku pęknięcia ramy karbonowej jedynym możliwym rozwiązaniem jest zakup nowej, gdyż rama straci swoją wytrzymałość i będzie niebezpieczna w użytkowaniu.
Stalowe ramy rowerowe
Stal jest stopem żelaza z węglem. Stosowany jest głównie przez małe firmy do wykonywania ram rowerowych, ponieważ jest bardzo łatwy w obróbce, a także drogi w użyciu przy dużej masowej produkcji.
W przeszłości stosowano głównie stal, która była głównym materiałem do produkcji rowerów. Ale w ciągu ostatnich około 10-20 lat firmy znalazły lepsze substytuty do produkcji, takie jak aluminium czy węgiel.
Zalety konstrukcji stalowych
Jeśli chodzi o korzyści, to stal jest nadal znacznie sztywniejszym materiałem niż aluminium. Stal stosowana jest również w rowerach touringowych, gdzie spędza się np. cały dzień na siodełku.
Stal jest również wykorzystywana w rowerach bmx. Wymagają one maksymalnej sztywności na przykład przy uderzeniach bocznych, gdzie zarówno karbon jak i aluminium są podatne na złamania.
Wadą stali jest przede wszystkim jej duża waga. Ponadto, stalowa rama zacznie rdzewieć, jeśli nie zadbasz o nią dobrze, ale większość producentów sprzedaje ramy wykonane ze stali, która jest postrzegana jako odporna na rdzę.
Tytanowe ramy rowerowe
Tytan to rzadko spotykany materiał na ramy rowerowe. Jest to metal, który charakteryzuje się dużą sztywnością i niską wagą.
Jeśli chcesz kupić ramę, która będzie trwała i wytrzyma całe życie, możesz polegać na tym materiale. Bardzo dobrze pochłania wibracje, a przy tym wygląda stylowo.
Jest odporny na rdzę, dlatego ramy mogą być sprzedawane w naturalnej formie bez farby. Można go też zmierzyć dokładnie co do milimetra, dlatego znalazł swoje miejsce u producentów, którzy zrobią rower dokładnie pod proporcje Twojego ciała.
Wady ramy tytanowej
Jeśli chodzi o wady, to tytan jest cięższy od włókna węglowego. Jeśli chcesz osiągnąć podobną wagę do ramy karbonowej, rower będzie bardzo bardzo drogi lub niemożliwy do wyprodukowania.
Jest to również bardzo rzadki metal i wcale niełatwy do przetworzenia na ramę roweru. To przyczynia się do tego, że tytanowa rama rowerowa jest zazwyczaj bardzo droga.
Drewniane ramy rowerowe
Tak, dobrze czytasz. Drewno jako materiał rowerowy nie ma prawie absolutnie żadnych zalet w stosunku do ram opisanych powyżej. Jedyny scenariusz jest raczej taki, że używasz roweru tylko sporadycznie, na dojazdy do pracy lub na zakupy.
Zaletą tych ram jest właśnie ich wygląd i styl. Różne rodzaje drewna mają różne wzory, więc rower będzie wyglądał naprawdę wyjątkowo.
Będziesz jednak musiał bardziej o niego dbać, a nie będzie miał takich zalet jak niska waga czy doskonała sztywność. Zaletą drewna dla osób, które bardzo dobrze znają się na pracy z drewnem jest to, że mogą spróbować wykonać specjalną ramę na miarę swoich upodobań.
Który materiał na ramy rowerowe jest Twoim ulubionym? Z jakiego materiału wykonany jest Twój rower? A może masz osobiste doświadczenia z różnymi materiałami?
Możesz doradzić innym w komentarzach poniżej.